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Scuola di Robotica

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19/09/2016 - Articoli, Notizie

The Economist: L'Intelligenza Artificiale, la robotica e il futuro dei posti di lavoro

The Economist: L'Intelligenza Artificiale, la robotica e il futuro dei posti di lavoro
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Un articolo sulla rivista The Economist si interroga sul futuro del lavoro umano, e dei posti di lavoro. Dopo tante promesse, sostiene il giornalista Tom Standage, l'Intelligenza Artificiale sta invadendo quasi tutti i campi possibili di applicazione. Questo provocherà disoccupazione massiccia? Le macchine intelligenti elimineranno gli umani da molte occupazioni?

Periodicamente, da almeno due secoli, udiamo voci apocalittiche sul futuro degli umani in una società robotizzata, dove macchine intelligenti svolgeranno il nostro lavoro. Come scrive anche l'Economist che citiamo, nella metà del 19secolo in Inghilterra David Ricardo e Thomas Carlyle ammonirono che il "macchinismo" avrebbe messo in pericolo posti di lavoro, soprattutto delle classi meno agiate.

Queste preoccupazioni non sono infondate. Oggi, in realtà, macchine intelligenti stanno sostituendo il lavoro sia fisico sia intellettuale di milioni di persone, e questo perché le macchine sono più veloci, più precise, e in molti casi più affidabili. Si tratta di lavori dannosi, noiosi, malsani (dull, dirty, dangerous). Ma l'articolo prospetta anche la sostituzione di umani in attività più "avanzate", come scrivere software, far funzionare una banca, e così via.

La domada qui, per noi di Scuola di Robotica, è: Come assicurare, attraverso la formazione e l'istruzione, che gli umani siano ad un livello di creatività, di pensiero etico, di visione del futuro così avanzato da controllare che le macchine intelligenti servano una società più giusta?

Apocalittici e integrati, il dibattito è aperto!

Un estratto dell'articolo dell'Economist.

Just as people did two centuries ago, many fear that machines will make millions of workers redundant, causing inequality and unrest. Martin Ford, the author of two bestselling books on the dangers of automation, worries that middle-class jobs will vanish, economic mobility will cease and a wealthy plutocracy could “shut itself away in gated communities or in elite cities, perhaps guarded by autonomous military robots and drones”.

Others fear that AI poses an existential threat to humanity, because superintelligent computers might not share mankind’s goals and could turn on their creators. Such concerns have been expressed, among others, by Stephen Hawking, a physicist, and more surprisingly by Elon Musk, a billionaire technology entrepreneur who founded SpaceX, a rocket company, and Tesla, a maker of electric cars. Echoing Carlyle, Mr Musk warns that “with artificial intelligence, we’re summoning the demon.” His Tesla cars use the latest AI technology to drive themselves, but Mr Musk frets about a future AI overlord becoming too powerful for humans to control. “It’s fine if you’ve got Marcus Aurelius as the emperor, but not so good if you have Caligula,” he says. It’s all Go Such concerns have been prompted by astonishing recent progress in AI, a field long notorious for its failure to deliver on its promises.

“In the past couple of years it’s just completely exploded,” says Demis Hassabis, the boss and cofounder of DeepMind, an AI startup bought by Google in 2014 for $400m. Earlier this year his firm’s AlphaGo system defeated Lee Sedol, one of the world’s best players of Go, a board game so complex that computers had not been expected to master it for another decade at least. “I was a sceptic for a long time, but the progress now is real. The results are real. It works,” says Marc Andreessen of Andreessen Horowitz, a Silicon Valley venture-capital firm.

In particular, an AI technique called “deep learning”, which allows systems to learn and improve by crunching lots of examples rather than being explicitly programmed, is already being used to power internet search engines, block spam e-mails, suggest e-mail replies, translate web pages, recognise voice commands, detect credit-card fraud and steer self-driving cars. “This is a big deal,” says Jen-Hsun Huang, chief executive of NVIDIA, a firm whose chips power many AI systems. “Instead of people writing software, we have data writing software.”

Più estratti dell'articolo qui: http://learnmore.economist.com/story/57a849c338ba0ee26d98a68

tags:

Roboetica, Scienza&Società